Allt ni behöver veta om företagsbostäder.

Att leta efter bostad till era anställda kan kännas svårt och överväldigande. Vi svarar på några vanliga frågor för att göra det lite enklare.

Vad ska man tänka på när man väljer företagsbostad?

Det första ni behöver utgå från är var ni söker boende, vilken budget ni behöver förhålla er till, samt hur många anställda som behöver bostad. Det är era minimikrav, men fundera även på vad ni prioriterar utöver det.

För de flesta företag är det viktigt att bostäderna är möblerade, så att deras anställda kan flytta in direkt. Andra krav kan vara exempelvis parkeringsplats eller balkong, eller vilken typ av bostad era anställda ska bo i – varsin lägenhet, delad lägenhet, delat hus eller annan boendeform.

Utöver själva boendet i sig är det bra att fundera på allt annat som rör boendet, som försäkring, WiFi och städning. Enligt vår rekommendation bör försäkring vara ett krav, eftersom det annars kan bli höga kostnader för företaget om lägenheten skadas. Vi rekommenderar även starkt att det finns en kontaktperson som hyresgästerna kan kontakta om de undrar något. Annars kommer frågor om tvättmaskin, parkering eller eventuella skador behöva besvaras av er själva, vilket är svårt och tidskrävande för någon som inte är på plats.

Vad ingår när man hyr företagsbostad?

När ni vet vilka krav ni har på bostaden blir nästa fråga självklart vad som ingår i hyran och vad ni som företag själva behöver stå för. Det finns inget svar som gäller alla aktörer, utan hör er för och ta reda på vad olika aktörer erbjuder. Hos oss är till exempel alla företagsbostäder fullt utrustade och möblerade, och det ingår alltid sängkläder och handdukar, Wi-Fi, driftkostnader som vatten, el och värme, försäkringar, städning vid utflytt och en kontaktperson som är tillgänglig 365 dagar om året. Beroende på bostad kan parkeringsplats ingå, och vi erbjuder veckostädning som tillval.

Vad är skillnaden mellan företagsbostad, personalbostad och lägenhetshotell?

Det finns många begrepp att hålla koll på, men företagsbostad och personalbostad betyder samma sak – helt enkelt en bostad som företag hyr åt sina anställda. Exakt vad som ingår kan, som tidigare nämnt, variera.

Lägenhetshotell brukar man däremot separera från företags- och personalbostad. Till skillnad från det senare kan lägenhetshotell hyras av såväl privatpersoner som företag. För privatpersoner som behöver ett tillfälligt boende under ett par veckor eller månader kan lägenhetshotell vara ett bra alternativ, men det kan såklart även användas för anställda.

Ett lägenhetshotell är visserligen möblerat och har vanligtvis eget kök, men det kan vara mindre utrustat och personligt än en företagsbostad. Eftersom de många gånger ligger i anslutning till vanliga hotellrum kan det finnas förmåner som exempelvis bar och reception i byggnaden, möjlighet att beställa roomservice och liknande. Företagsbostäder är oftast mer lika ett hem, med exempelvis ett fullt utrustat kök, tvättmaskin eller tvättstuga och liknande bekvämligheter. Därmed är företagsbostäder ofta ett mer prisvärt alternativ både för företag att hyra, och för hyresgästen – det vill säga den anställda – att bo i. Det gör företagsbostäder till ett attraktivt val för företag.

Kontakt

Vill du veta mer om våra lägenheter eller har du en fastighet att hyra ut? Vad det än är så är du välkommen att kontakta oss via formuläret nedan, så hör vi av oss inom kort.

Jag accepterar

integritetspolicyn